WARSZTATY EDUKACYJNE DLA UCZNIÓW
W ramach programu „Ochrona ekosystemów – stop zmianom klimatu” realizujemy warsztaty edukacyjne dotyczące zagadnień związanych ze zmianami klimatu.
Edukacyjne warsztaty terenowe w 6 wariantach tematycznych przeznaczone dla uczniów ze szkół z województw: kujawsko-pomorskiego, wielkopolskiego i warmińsko-mazurskiego. Warsztaty będą przeprowadzane z podziałem na grupy wiekowe:przedszkole, klasy I – IV, klasy V – VIII oraz szkoły ponadpodstawowe.
1. Wiem, czym są zmiany klimatyczne.
2. Jak przygotowujemy się na zmiany klimatu?
3. Stop niskiej emisji – start czyste powietrze.
4. Mokradła są ważne! – co to są usługi ekosystemowe?
5. Ekosystemy wód śródlądowych.
6. Warsztaty na ścieżce edukacyjnej z aplikacją „Tilia”.
7. Warsztaty w formie nauki zdalnej.
Warsztaty terenowe realizowane w SzkoleLeśnej na Barbarce w Toruniu oraz on-line
Dodatkowo oferujemy również 3 pakiety warsztatów z opracowaniem merytorycznym i graficznym do nauki zdalnej, dostępne dla nauczycieli po wcześniejszym zgłoszeniu i zalogowaniu się do portalu. Każdy z trzech pakietów zawiera prezentację warsztatową,filmik i karty zadań dla 3 kategorii wiekowych: I-III, V-VIII, szkoły ponadpodstawowe.
Prowadzący warsztaty to nasi specjaliści i wykwalifikowani dydaktycy, którzy dopasują każdy warsztat do wieku oraz poziomu rozwoju intelektualnego uczestników, a także odpowiednio do trwającej pory roku.
Istnieje możliwość realizacji warsztatów podczas kilkudniowych pobytów w Szkole Leśnej na Barbarce!
Termin realizacji warsztatów: styczeń 2022 r. – grudzień 2023 r.
Zapraszamy grupy przedszkolne, szkolne oraz młodzież szkół średnich!
Zapisy pod numerem telefonu: 56 65 76 085
1. Wiem, czym są zmiany klimatyczne.
Zagadnienia poruszane podczas warsztatu:
- jakie są skutki zmian klimatu i czy je widzimy?
- jakie będą konsekwencje zmian klimatu w przyszłości?
- jakie są tendencje i konsekwencje tych zmian w ekosystemach? jakie są konsekwencje zmian klimatu w rolnictwie?
- jak w obliczu zmian klimatu ma się energetyka? co to jest 17 celów Zrównoważonego Rozwoju? po co nam Agenda 2030 i jakie jest jej znaczenie?
Grupy wiekowe:
- przedszkole
- klasy I – IV
- klasy V – VIII
- szkoły ponadpodstawowe
Materiały dla uczniów/nauczycieli:
- scenariusz
- karty pracy
- zadania aktywizujące
- załączniki
2. Jak przygotowujemy się na zmiany klimatu?
Zagadnienia poruszane podczas warsztatu:
- co to jest Europejska polityka adaptacji do zmian klimatu?
- o czym mówi krajowa i regionalna polityka adaptacyjna?
- jak prowadzona jest edukacja społeczeństwa w zakresie spodziewanych zmian?
- jakie mamy możliwości ograniczania skutków zmian klimatu?
- co to znaczy zielona i niebieska infrastruktura?
Grupy wiekowe:
- przedszkole
- klasy I – IV
- klasy V – VIII
- szkoły ponadpodstawowe
Materiały dla uczniów/nauczycieli:
- scenariusz
- karty pracy
- zadania aktywizujące
- załączniki
3. Stop niskiej emisji – start czyste powietrze
Zagadnienia poruszane podczas warsztatu:
- co to jest niska emisja?
- jakie są przyczyny , objawy i skutki niskiej emisji? co jest głównym źródłem niskiej emisji?
- co to jest smog?
- jakie są przyczyny powstawania smogu w miastach? jakie mamy sposoby zapobiegania
- zanieczyszczeniom? jak niska emisja wpływa na nasze zdrowie?
Grupy wiekowe:
- przedszkole
- klasy I – IV
- klasy V – VIII
- szkoły ponadpodstawowe
Materiały dla uczniów/nauczycieli:
- scenariusz
- karty pracy
4. Mokradła są ważne! – co to są usługi ekosystemowe?
Zagadnienia poruszane podczas warsztatu:
- co nazywamy mokradłem?
- co to są usługi ekosystemowe?
- jakie są koncepcje i zastosowanie usług ekosystemowych?
- jak usługi ekosystemowe wpływają na zrównoważony rozwój?
- jaka jest rola ekosystemów w regulacji zmian klimatu?
- dlaczego ekosystemy modkradeł są szansą na spowolnienie zmian klimatu?
- jak wyglądają usługi ekosystemowe w miastach i jaki mają wpływ na potrzeby mieszkańców?
Grupy wiekowe:
- przedszkole
- klasy I – IV
- klasy V – VIII
- szkoły ponadpodstawowe
Materiały dla uczniów/nauczycieli:
- scenariusz
- karty pracy
- zadania aktywizujące
- załączniki
5. Ekosystemy wód śródlądowych
Zagadnienia poruszane podczas warsztatu:
- jakie wyróżniamy typy wód?
- jak rośliny i zwierzęta przystosowały się do życia w wodzie?
- na jakie strefy dzielimy zbiorniki wód stojących?
- jak przeprowadzić badania fizyko-chemiczne w terenie?
- jakie gatunki roślin i zwierząt zamieszkują zbiorniki wodne?
- jakie znamy sposoby ochrony wód?
Grupy wiekowe:
- przedszkole
- klasy I – IV
- klasy V – VIII
- szkoły ponadpodstawowe
Materiały dla uczniów/nauczycieli:
- scenariusz
- karty pracy
- zadania aktywizujące
- załączniki
6. Warsztaty na ścieżce edukacyjnej z aplikacją „Tilia”
Zagadnienia poruszane podczas warsztatu:
- jakie zagadnienia związane są z ochroną różnorodności biologicznej?
- jakie znamy formy ochrony przyrody?
- jakie siedliska związane są ze zbiornikami i ciekami wodnymi?
- jakie siedliska związane są z ekosystemami lądowymi?
Grupy wiekowe:
- przedszkole
- klasy I – IV
- klasy V – VIII
- szkoły ponadpodstawowe
Materiały dla uczniów/nauczycieli:
- aplikacja Tilia
- tablice wirtualne
- zadania aktywizujące
7. Warsztaty w formie nauki zdalnej
Materiały w formie umożliwiającej przeprowadzenie lekcji zdalnych dostępne są dla warsztatów:
- Jak przygotowujemy się na zmiany klimatu?
- Mokradła są ważne? – co to są usługi ekosystemowe?
- Wiem, czym są zmiany klimatyczne.
Grupy wiekowe:
- lasy I – IV
- klasy V – VIII
- szkoły ponadpodstawowe
Pakiet zawiera:
- prezentację z animacjami i grafikami
- autorskie filmy (ok. 5-10-cio minutowe)
- karty zadań
- zadania aktywizujące
- quizy
Dodatkowe informacje:
- materiały są udostępnione po zalogowaniu na stronie: www……
i zgłoszeniu grupy na zajęcia - jeśli nauczyciel będzie chciał skorzystać z pomocy naszego specjalisty, będzie miał możliwość realizacji czatu lub webinarium z uczniami i nauczycielem